Batony jako słodka przekąska

batony słodkie przekąski

Choć wyjątkowy smak batonów sprawia, że lista ich entuzjastów jest bardzo długa, słowa uznania pod ich adresem padają stosunkowo rzadko. Znacznie częściej jesteśmy uczulani na to, że ta słodka przekąska jest prawdziwą bombą kaloryczną składającą się z cukru i tłuszczu. Czy mając to na uwadze można przyjąć, że sięganie po batony przyniesie nam korzyści?

Co zarzuca się batonom?

Jak już wspomniano, krytyka, jaką możemy obserwować, gdy analizujemy stosunek dietetyków do batonów, ma swoje źródło przede wszystkim w dużej zawartości cukru w tym przysmaku. To właśnie nasza tendencja do spożywania cukru w ilościach wyższych niż zalecane, jest często utożsamiana z plagą otyłości. Nadmiar cukru w elementach naszej diety wiązany jest też z nadciśnieniem, nadmiernym apetytem, a nawet – cukrzycą i niektórymi nowotworami przewodu pokarmowego. Batony, właśnie ze względu na wysoką zawartość cukru w swoim składzie, są też produktami charakteryzującymi się wysokim indeksem glikemicznym. Spożywanie ich powoduje więc znaczący wzrost poziomu cukru pojawiającego się we krwi w krótkim okresie.

Czy batony mają zalety?

Krytyka batonów jest na tyle powszechna, że samo pytanie o ich potencjalne zalety wydaje się niebezpieczne. Warto jednak je zadać, bo może się okazać, że będzie ich więcej niż moglibyśmy początkowo oczekiwać. Nie można zapominać choćby o tym, że to właśnie o węglowodanach mówi się jako o rozwiązaniu, które jest podstawą naszej diety. O ile więc jedzenie batonów nie może być uważane za najzdrowszych nawyków, w pewnych okolicznościach może dać nam wysoce pożądany zastrzyk energii. Tak jest choćby w przypadku wyczerpującej aktywności fizycznej podejmowanej czy to w miejscu pracy, czy to podczas urlopu. Świadomi tego, że będzie nas czekał duży wysiłek, nie możemy opierać swojej diety na batonach. Sięgnięcie po jeden z nich pod koniec dnia, aby możliwe stało się zregenerowanie się, może się jednak okazać strzałem w dziesiątkę.
W tym kontekście warto zresztą wspomnieć o kilku dodatkowych zaletach batonów. Ich rozmiary nie są duże, nie powinniśmy więc mieć problemu ze znalezieniem dla nich miejsca czy to w torbie, w której trzymamy drugie śniadanie, czy to w plecaku, który zabieramy ze sobą na wycieczki piesze. Pochłonięcie jednego batona nie zajmuje wiele czasu, a efekt, choć krótkotrwały, jest niemal natychmiastowy.

Czytaj również  4 sposoby na przeziębienie – dowiedz się, jak szybko wrócić do formy

Jak wybierać zdrowe batony?

Czekoladowe batony nie są może najlepszym wyborem, gdy zastanawiamy się nad tym, w jaki sposób uzupełniać naszą codzienną dietę. Jeśli jednak będziemy wybierać je świadomie, z pewnością zwiększymy nasze szanse na znalezienie takich, które wyrządzą mniej szkód niż inne. Analizując wiele propozycji dostępnych na sklepowych półkach, nie ograniczajmy się więc do porównywania ich wartości kalorycznej. Owszem, jest ona ważna, wcale nie mniej istotny jest również skład batonów. Tu sprawdza się zasada mówiąca o tym, że im jest on krótszy, tym lepiej.