Dieta i suplementacja w chorobie Hashimoto

Dieta i suplementacja w chorobie Hashimoto

Jeśli chodzi o czynniki żywieniowe, które mają duży wpływ na powstawanie i rozwój choroby Hashimoto, naukowcy stwierdzili, że często powodem tego schorzenia jest spożycie nadmiernej ilości jodu, nadużywanie alkoholu, spożywanie wysoce przetworzonej żywności oraz niedobór w diecie składników, takich jak selen, żelazo, cynk oraz witamina D.

Wspomniana choroba Hashimoto to nic innego jak przewlekłe limfocytarne zapalenie tarczycy. Zalicza się ona do chorób autoimmunologicznych i przejawia się zanikaniem komórek tarczycy, co z kolei prowadzi do niedoczynności tego gruczołu. Oprócz wspomnianych wyżej czynników, choroba ta może być spowodowana przez czynniki genetyczne, środowiskowe oraz zaburzenia układu odpornościowego. Mówi się również, że niektóre produkty spożywcze, takie jak mleko krowie zawierające gluten, przyczyniają się do rozwoju choroby.

Podstawowe informacje na temat diety w chorobie Hashimoto

Nie istnieje jedna uniwersalna dieta przy chorobie Hashimoto. Jest ona uzależniona od konkretnego organizmu. U jednej osoby konkretne produkty spożywcze będą przyswajane prawidłowo, a u innej te same produkty mogą powodować problemy. Generalnie zalecana jest dieta eliminująca konkretne składniki. U niektórych osób może pomóc odstawienie glutenu, nabiału czy też produktów na bazie pszenicy. O tym jakie produkty spożywcze należy wyeliminować, trzeba dowiedzieć się korzystając z metody prób i błędów. W większości przypadków choroby Hashimoto, po kilku miesiącach takich prób, można określić dietę dopasowaną do własnych potrzeb.

Pewne jest tylko to, że dieta w chorobie Hashimoto musi być właściwie skomponowana i dopasowana do indywidualnych potrzeb, tolerancji pokarmowych i ulubionych smaków. W ramach takiej diety, należy ustalić produkty spożywcze, które nie są szkodliwe i które jednocześnie dostarczają składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu i syntezy hormonów. Stosowana dieta musi wpływać korzystnie na tarczycę, zmniejszając jej stan zapalny. Powinna łagodzić objawy choroby czy też dolegliwości, które jej towarzyszą. Oczywiście produkty spożywcze przyjmowane w ramach diety muszą regulować przemianę materii, masę ciała oraz powinny poprawiać samopoczucie.

Co warto włączyć do diety i suplementacji w chorobie Hashimoto?

Bardzo ważnym składnikiem może się okazać witamina D3. Bardzo duży odsetek osób cierpiących z powodu tego schorzenia ma właśnie problemy z niedoborem tej witaminy, a właśnie niedobór witaminy D3 znacznie zwiększa ryzyko powstawania chorób autoimmunologicznych, takich jak Hashimoto. Warto więc wprowadzać do swojej diety produkty spożywcze bogate właśnie w tą witaminę.

Kolejnym istotnym składnikiem jest selen, którego zawartość w tarczycy jest bardzo duża. Dodatkowo działa on przeciwzapalnie i antyoksydacyjnie. Bogatymi źródłami tego składnika są ryby, skorupiaki, orzechy brazylijskie, jajka, gryka, kasza, grzyby oraz mleko i jego przetwory.

Oczywiście warto też pamiętać o innych produktach wpływających korzystnie na działanie tarczycy. Jak już zostało to wspomniane wcześniej, istotną sprawą jest sprawdzenie jakie produkty żywnościowe należy wyłączyć z diety, a jakie do niej dołączyć (metoda prób i błędów).